فواید ورزش شنا

معرفی 11 مورد از فواید فوق العاده ورزش شنا برای افزایش سلامتی بدن

مقدمه

ورزش شنا یک فعالیت فوق‌ العاده جذاب و سالم است که به شما این امکان را می‌ دهد تا در محیط آبی، علاوه بر لذت و سرگرمی، از فواید بسیار زیادی نیز بهره‌ مند شوید. این ورزش نه تنها برای بهبود سلامتی فیزیکی، بلکه بر روی دامنه حرکات نیز تاثیرات مثبت بسیار زیادی می گذارد. در این مقاله ما قصد داریم درباره فواید ورزش شنا برای بدن و دلایل انجام این نوع ورزش برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان توضیح دهیم.

انواع مزایای ورزش شنا

زمانی می توانید از تمامی فواید ورزش شنا برای بدن خود استفاده کنید که بتوانید تکنیک های شنا را به شکل اصولی و بدون مشکل انجام دهید. اگر در این باره هیچ گونه اطلاعاتی ندارید به شما پیشنهاد می کنیم در کلاس های بهترین مربی شنا در اصفهان شرکت کرده و مهارت های خود را در این حرفه افزایش دهید. ورزش شنا می تواند به شما کمک کند سلامت کلی بدن خود را افزایش داده و بتوانید سطح استرس خود را کنترل کنید. از جمله مهمترین فواید ورزش شنا شامل موارد:

مناسب برای همه سنین

تمامی افراد با رده سنی های متفاوت می توانند ورزش شنا را انجام دهند. با اجاره استخر اصفهان می توانید همراه با فرزند خود شنا کرده و لحظات بسیار لذت بخشی را سپری کنید. اگر قصد اجاره استخر مادر و کودک را در شهر اصفهان دارید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

ورزش شنا مناسب برای همه سنین

تناسب اندام

با افزایش سن، متابولیسم ما کند می شود و حفظ وزن سالم به طور چشمگیری دشوار می شود. آنچه هر روز می خورید و می نوشید حاوی انرژی به شکل کالری است. شنا راهی عالی برای سوزاندن کالری و کاهش وزن است. کل کالری سوزانده شده در طول تمرین شنا به وزن شما، نوع تمرینی که انجام می دهید و مدت زمان آن بستگی دارد. با این حال، شنا در طول یک تمرین 30 دقیقه ای به طور متوسط 340 کالری می سوزاند.

کاهش سطح استرس

در طی ورزش شنا بدن با آزاد کردن مواد شیمیایی در مغز شما مانند اندورفین، سروتونین و دوپامین می تواند باعث افزایش احساس شادی در شما شود.

تقویت عضلات بدن

حفظ توده عضلانی سالم فواید زیادی برای سلامت جسمی افراد دارد. شنا کردن نه تنها بر قدرت و انرژی شما تاثیر می گذارد و به جلوگیری از آسیب کمک می کند، بلکه متابولیسم در حال استراحت را نیز افزایش می دهد و به بدن شما اجازه می دهد کالری بیشتری بسوزاند.

تقویت عضلات بدن با شنا کردن

افزایش دامنه حرکات

ورزش شنا به دلیل محیط آبی که در آن انجام می‌ شود، فشار وارده به مفاصل را کاهش می‌ دهد، این امر باعث افزایش محدوده حرکت مفاصل می‌ شود. شنا به عنوان یک ورزش کلیه ی عضلات بدن را درگیر می ‌کند و به تعادل و هماهنگی بین قسمت ‌های مختلف بدن کمک می ‌کند. این تعادل به شما کمک می ‌کند تا در انجام حرکات مختلف، دقت و تناسب بیشتری داشته باشید.

شنا به خصوص بر روی قسمت‌ هایی از بدن مانند شکم، پشت و کمر تاثیرگذار است و می تواند باعث تقویت عضلات آن شود. این قسمت از بدن مسئولیت بسیار زیادی در تعادل و کنترل حرکات دارد، بنابراین تقویت آن باعث بهبود دامنه حرکات به صورت کلی می‌ شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

فواید ورزش شنا باعث شده است تا در مواردی که افراد بتوانند تکنیک های شنا را به شکل اصولی انجام دهند، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با ورزش شنا

بهبود کیفیت خواب

هنگامی که ما می خوابیم، سلول های ما هورمون رشد را برای استخوان ها و ماهیچه ها تولید می کنند. شنای متوسط تا شدید باعث افزایش سطح انرژی و هوشیاری در طول روز می شود و با کاهش زمان به خواب رفتن، کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

افزایش ظرفیت ریه

پس از 35 سالگی، عملکرد ریه شما با افزایش سن کاهش می یابد. در سن 65 سالگی، شما تا یک لیتر از ظرفیت ریه خود را در مقایسه با سنین جوانی خود از دست داده اید. ریه ها اکسیژن را برای هر سلول بدن شما فراهم می کنند. ظرفیت پایین ریه به معنای خطر بیماری هایی مانند حملات قلبی یا سکته مغزی، خستگی و ضعف عملکرد گوارشی و متابولیک است.

شنا می تواند به افزایش اندازه ریه ها کمک کند. ظرفیت بالاتر ریه مزایایی مانند بهبود عملکرد در طول فعالیت های بدنی، تنفس راحت تر در ارتفاعات بالاتر و جلوگیری از بیماری های جسمی دارد.

کاهش دردهای آرتروز

یکی از فواید ورزش شنا برای افراد با آرتروز، کاهش فشار وارد شده بر مفاصل است. ورزش شنا به تقویت عضلات از جمله عضلاتی که باعث حمایت از مفاصل هستند، کمک می کنند. عضلات قوی تر می ‌توانند بهترین حمایت را برای مفاصل فراهم کنند و باعث کاهش فشار غیرضروری بر روی آرتروز شوند. این نوع ورزش باعث افزایش انعطاف پذیری مفاصل می ‌شود و به افراد کمک می ‌کند تا حرکت ‌هایی که ممکن است به دلیل آرتروز محدود شده باشند، را بهبود بخشند.

به عنوان یک نکته مهم، همیشه قبل از شروع هر برنامه ورزشی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا برنامه مناسب و منطبق با وضعیت خود را انتخاب کنید.

کاهش ریسک خطرات بیماری های قلبی و عروقی

بیماری قلبی و فشار خون بالا را می‌ توان با انتخاب‌ های سبک زندگی سالم، از جمله گنجاندن ورزش‌ های هوازی مانند شنا در برنامه روزانه یا هفتگی، پیشگیری یا درمان کرد. سه بار در هفته شنا با شدت خفیف تا متوسط باعث بهبود گردش خون و تقویت قلب می شود. شنا یک فعالیت آرام است که به دلیل انجام در آب، ضربان قلب را افزایش می ‌دهد و به تقویت عضله قلب کمک می ‌کند. این امر باعث بهبود عملکرد قلب و سیستم عروقی شده و در نتیجه، ریسک بیماری‌ های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

کاهش ریسک خطرات بیماری های قلبی و عروقی با ورزش شنا

ورزش شنا می‌ تواند به کاهش میزان چربی‌ های خون کمک کند. این ورزش باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) می ‌شود که بهبود نسبت کلسترول و کاهش ریسک تشکیل پلاک ‌ها در عروق خونی منجر می شود.

کم هزینه و قابل دسترس

ورزش شنا را می ‌توان در هر سطح سن و توانمندی فیزیکی انجام دهید. افراد مبتدی می ‌توانند با شروع حرکات ساده در آب و شرکت در کلاس آموزش شنا اصفهان، به تدریج توانایی خود را افزایش دهند. برخلاف بسیاری از ورزش‌ های دیگر که نیازمند تجهیزات پیشرفته و هزینه‌ های زیادی هستند، برای شنا نیاز به هزینه زیادی ندارید. در یک استخر عمومی یا حتی می توانید با اجاره استخر خصوصی در اصفهان، لحظات بسیار لذت بخشی را سپری کرده و سطح استرس خود را کنترل کنید.

برای افزایش سلامت کلی بدن خود، ورزش شنا را انجام دهید

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم از جمله مهمترین فواید ورزش شنا برای بدن می توان به کاهش سطح استرس، بهبود کیفیت خواب، کاهش بیماری های قلبی، افزایش ظرفیت ریه و غیره اشاره کرد. ورزش شنا یک فعالیت آرام‌ بخش و منحصر به فرد است که می‌ تواند به نحو قابل توجهی به کاهش سطح استرس در زندگی روزمره کمک کند. در مواردی که تسلط کافی بر ورزش شنا نداشته باشید، ممکن است در زمان انجام دادن حرکت های شنا، آسیب هایی را به عضلات بدن خود وارد کنید. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم اگر مهارتی در زمینه شنا کردن ندارید، حتما در کلاس های آموزشی شنا شرکت کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *